opiskelija suunnittelee omaa toimintaansa ja perehtyy yrityksen palvelutapoihin ja ammattieettisiin sääntöihin seuraavista näkökulmista:
-asiakkaan viihtyvyydestä huolehtiminen
-vastuuntuntoisena asiakaspalvelijana toimiminen
-erilaiset asiakaspalvelutilanteet
-myyntitaito (palvelu- ja tuotetuntemus)
-erilaisten asiakasryhmien tasavertainen kohtaaminen
-työturvallisuus
Miten huolehdin asiakkaan viihtyvyydestä?
tervehdin asiakasta kun hän saapuu liikkeeseen ja pyydän heittämään takkia naulakkoon. Reipas ja hyväntuulinen vastaanotto luo asiakkaalle olon että hän on tervetullut liikkeeseen. Kun asiakkaita saapuu liikkeeseen en istuskele penkillä koska se antaa töyken ja laiskan kuvan. pyydän asiakasta istumaan penkkiin ja suunnittelen hänen kanssaan yhdessä mitä lähdetään tekemään. välillä on ihan hyvä istua asiakkaan tasolle jolloin voi katsoa asiakasta silmiin ja asiakkaalle tulee olo että hän saa ammattimaista palvelua ja että hänen palveluunsa panostetaan. Pesupaikalla on hyvä kysyä onko asento hyvä ja onko vesi sopivaa. Asiakkaalle voi tarjota lehtiä luettavaksi ja kahvia jos mahdollista. Jos asiakas ei halua lukea lehtiä juttelen hänelle mikäli asiakas itse haluaa jutella. Työtilat tulee pitää siistinä niin kaikilla on mukavampi olla.
Vastuuntuntoisena asiakaspalvelijana toimiminen:
Otan vastuuta siitä että kaikilla on mukava työskennellä ja asiakkaan mukava olla. pidän paikat siistinä ja toimin sovituilla säännöillä. Teen työn hyvin, en hutiloi töitä ja jätä viimeistelemättä. Realistinen keskustelu asiakkaan kanssa siitä mitä tehdään, ei luvata sellaista mitä ei voi tehdä. Kertoo riskit ja jos ei työ onnistu on hyvä kertoa asiakkaalle suoraan eikä koittaa peitellä asiaa. Epäonnistuneesta työstä pahoittelu ja korvaus.
Erilaiset asiakaspalvelutilanteet:
Kaikki asiakkaat ovat tervetulleita ja heitä tulee kohdella tasavertaisesti ja kunnioittavasti. Rauhallinen ammattimainen toimiminen joka tilanteessa. Jos tulee ongelma niin rauhassa vaan laskee kymmeneen ja miettii järjellä miten jatkaa. Pirteä ulosanti on aina hyvä. Keskustelee asiakkaan kanssa. Keskusteltavat asiat on jokaisen päätettävissä, mutta liian henkilökohtasia asioita en ainakaan itse halua rueta kertomaan. Jos asiakkaalla on törkeää käytöstä niin siitä saa huomauttaa että noin ei voi käyttäytyä eikä törkeä käytös ole työntekijältäkään sallittua. Jos asiakas on huonosti liikkuva häntä voi auttaa liikkumaan ja pukemaan takkia päälle.
Myyntitaito:
On hyvä kaupata lisäpalveluita ja suositella muitakin palveluita. Hyvä kertoo aina asiakkaalle mitä laittaa ja miksi laittaa. Suositella asiakkaalle sopivia tuotteita. Myyntitaito on itselleni heikkous,
Erilaisten asiakasryhmien tasavertanen kohtaaminen:
Kohtelen kaikkia asiakkaita tasavertasesti ja huomioin yhtälailla. Pitää pystyä palvelemaan asiakkaita vauvasta vaariin. Jokainen asiakas tulee palvella yksilönä.
Työturvallisuus:
Asian mukaiset vaatteet esim. työhousut joihin ei jää karvat kiinni jolloin ne ei pääse ihon alle. työkengät. Paikat siistinä, ei johtoja lattialla, ei juoksentele esim. saksien kanssa, jos sattuu esim leikkaa saksilla sormeen hoitaa haavan asianmukaisesti, itsensä suojaaminen, hanskat ja jne. Noudattaa joka tuotteella olevia käyttöohjeita. Huoltaa/ pitää laitteet hyvässä kunnossa, esim vialliset sähkölaitteet tulee vaihtaa uusin ettei vaan satu mitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti